ccs_sweden_logo_s.gif (8242 bytes)

Cadillac Club Sweden
Mycket klipp i Cadillac Club Sweden!

Cadillac Klipp !

Uppdaterad  2007-09-16
=============================================================================
Motorfordonsförsäkringar
Information från Försäkringsförbundet 2007-09-12
IF försäkr  <>  31,6 %
Länsförsäkr   <>  27,6 %
Trygghansa   <>  20,4 %
Folksam   <>  15,3 %
Övriga  <>  5,1 %
=============================================================================
 

Lokaltidningen Lomma Bladet  2007-08-15.
www.lokaltidningen.se
.
Brand new Cadillac från 1959

Bilentusiaster tjusas av klenod

Joakim Borgström med sin Cadillac Serie 62 Convertible som han nyligen tävlade om landets snyggaste bil i, och kom tvåa.  foto: Ann Lagerwall

Cadillac Club Sweden

Cadillac Club Sweden startades 1993 och har sedan dess utvecklats från en lokal klubb till en rikstäckande organisation med över 1600 medlemmar. CCS har särskilda avdelningar i södra, norra samt västra Sverige. Klubbens syfte är att stimulera medlemmarna att bevara och vårda Cadillac-bilen i originalskick, samt att genomföra aktiviteter för att främja medlemmarnas intresse för Cadillac. Klubben bildades i Stockholm, men har idag medlemmar i hela Skandinavien. Källa. Cadillac Club Swedens hemsida.

CADILLAC. Automatiska fönsterhissar och även en automatisk växellåda. Många av oss tycker ännu idag att det kan vara häftigt i våra nya bilar. Men Hans-Inge Borgström och Joakim Borgström i Lomma är lite mer lugna. På sina Cadillacs från 1959 finns redan den automatiska tekniken.

- Ja, det är fantastiskt vilka bilar som byggdes i USA på den tiden. Avkoppling, total avslappning och såklart ett visst mått av stolthet över att äga en klenod som denna är vad jag känner när jag kör fram i min Cadillac, konstaterar Hans-Inge Borgström. 

Gemensamt intresse
Hans-Inge Borgström och
Joakim Borgström är kanske mest bekanta för Lommaborna för sin rörelse ABC Zoo El Järn på Vegagatan i Lomma. Hans-Inge berättar att butiken startades redan 1967 och att han tog över den 1972. Sedan 1994 finns rörelsen i den lokalen den finns idag. 

Men bilintresset har alltid funnits där för far och son, Hans-Inge redan på 1960-talet och Joakim generationen senare. För åtta år sedan bestämde de sig så för att börja odla intresset tillsammans. I annonser i dagspressen hittade de två riktiga dyrgripar som föll dem i smaken. 

- Ärligt talat kan jag inte exakt säga vad som är tjusningen med just Cadillac, men jag har verkligen fäst mig vid märket. Det är en bil som i många avseenden är fulländad. Jag är väldigt glad över att vi kom över just de här, menar Hans-Inge Borgström. 

Tar bilen till affären
Hans-Inges Cadillac, en Cadillac Coupe de Ville, är i så gott som originalskick och den är otroligt välskött. Till och med sitsarna från 1959 ser ut som om ingen knappast suttit i dem. Joakims, en Cadillac Serie 62 Convertible, är lika fin den men renoverad under en tioårsperiod. Det var dock innan Borgströms tog över dem. 

- Det är egentligen inte mekandet vi är intresserade av, det tar otroligt mycket tid och kostar stora summor. I många fall är det också nästan omöjligt att få tag i reservdelar, ja det kan bli ett bry utan dess like, menar Joakim Borgström.
Nej, tjusningen är istället att glida fram i sina åk, ungefär 2-300 mil blir det per år. 

Hans-Inge berättar att han ibland till och med tar sin Cadillac till affären på lördagsförmiddagen. 
- Den väcker alltid ett stort uppseende, många blir nyfikan och ställer frågor. Det är väldigt roligt. En ny bil får aldrig den uppmärksamheten, menar han.
Årligen åker de också på en del träffar för att träffa ”likasinnade”. Joakim Borgström deltog också i början av juli i en sådan i Ronneby där Sveriges vackraste bil skulle utses. Med sin Cadillac Serie 62 Convertible fick han en hedrande andra plats. 

- Jättekul, det är jag nöjd med. En sådan titel skulle aldrig en ny bil kunna få. När de nya bilarna inte är körbara längre så är det de här som kommer att finnas kvar, konstaterar
Joakim Borgström.

Ann Lagerwall 2007-08-15 

=============================================================================

MHRF Protest
mot skatt på trafikförsäkringen den 28 april 2007.

Till Motorhistoriska Riksförbundets medlemsklubbar SMC, Sveriges Motorcyklister, planerar en riksomfattande manifestation den 28 april mot den planerade skatten på trafikförsäkringspremier och den av regeringen aviserade förändringen av trafikförsäkringssystemet. MHRF delar SMC:s kritik mot skatten på trafikförsäkringspremier och har i ett remissvar till regeringen framfört egen kritik mot förslaget. Alla motorcyklister i landet är välkomna att delta i SMC:s manifestationer. Även gammelbilar är självklart välkomna att delta i aktiviteterna, men kommer av praktiska skäl att bli anvisade att köra efter motorcyklarna de olika kortegerna. Informera gärna era medlemmar om de aktiviteter SMC planerar på för er aktuella orter. I nuläget är manifestationer planerade till Stockholm, Uppsala, Gotland, Västmanland, Halland, Kronoberg, Skåne, Västernorrland, Västra Götaland, Värmland och Dalarna. Dessutom den 30 april i Östergötland, den 1 maj i Jönköping, Norrbotten och den 5 maj i Gävleborg. Hela programmet för SMC:s manifestationer den 28 april finner ni på: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1498

=============================================================================

I mars numret av Wheels MAGAZINE kan man läsa att
importen av fordon äldre än 30 år har minskat med 27%
För Cadillacs del var importen 2005 - 764 st och
för 2006 - 485 st - en minskning med 37%.


Läs mer i tidningen!

=============================================================================
Registrerade Cadillac i Sverige 2006

Cadillac BLS    135 st   <>  Cadillac CTS      19 st
Cadillac STS      15 st   <>  Cadillac SRX    198 st
Cadillac ESC      13 st   <>  Cadillac XLR        3 st
------------------------------------------
Registrerade Cadillac 2006    383 st
Registrerade Cadillac 2005    214 st
Registrerade Cadillac 2004      76 st
------------------------------------------

Det går framåt för Cadillac. En procentuell
ökning från 2004 till 2005 på 182%,
och mellan 2005 till 2006 på  79 %.
.
Information från Direktor Sales & Marketing Björn Ågren, Cadillac Sverige AB.
=============================================================================
Totalt antal registrerade
Cadillac i Sverige
Den 1 januari 2007:   10.495 st.
varav privat import: 6.525 st.
1.004 st är registrerade på företag
235 st är leasade och 15 st är taxi.
<> <> <>
Den 1 januari 2006:    9.661 st
Den 1 januari 2005:   
8.568 st
Den 1 januari 2004:   
8.287 st
=============================================================================

Från tidningen

Björn Bergman - 2006-01-18

Cadillac BLS är ingen förklädd Saab !

"Cadillacs nya mellanklassare för Europa är ingen dekal-konstrution. Vi har inte gjort samma misstag som Ford med Jaguar X-typ", sa Cadillacs vd Jim Taylor på bilsalongen i Detroit. Cadillacs nya mellanstora modell BLS byggs i Trollhättan, baserad på samma teknik som Saab 9-3. Men det betyder inte att BLS är någon "badge engineering", det vill säga en ny namnskylt på en befintlig bil. Det betonade Cadillacs vd Jim Taylor när han på tisdagen talade med media på Detroitsalongen. Vi har lärt oss av den kritik Ford fick när man lanserade Jaguar X-typ - när vissa tyckte att den var en förklädd Ford Mondeo, sa Cadillac-chefen. BLS är till stor del en nykonstruktion med hjälp av delar från Saab och GM Europe. Förutom den typiska Cadillac-karossen har vi arbetat fram ett chassi som är anpassat till märkets image. Vi vet mycket väl att om man inte skiljer produkter åt tillräckligt, får man problem. Och för övrigt ska man ha klart för sig att den plattform vi utgick från är en premium produkt i sig. Alltså ingen "Svenssonbil" som vi försökt uppgradera, sa Taylor med syftning på Ford Mondeo som bas för Jaguar. Cadillac BLS är en europeisk bil som tar upp kampen med övriga mellanklassare i premiumsegmentet från Europa och Japan, betonade Chip Tole, designansvarig för BLS hos Cadillac i USA. Det är ingen Cadillac av det amerikanska snitt som européer hittills varit vana att se. Och den lär inte kunna säljas i USA - fyrcylindrig motor (och diesel) fungerar inte där, särskilt inte i lyxsegmentet sa Tole. Däremot planerar vi att sälja BLS även i Mellanöstern, Kina och Japan, sa Jim Taylor.

=============================================================================

Den 28 dec. 2005. Dagen till ära så inviger Holmgrens Bil AB Jönköping sitt nya "bilvaruhus" med 1:a visning för lokalbefolkningen, men 1 Jan 2006 kl 12.00 öppnas hallarna för alla.  Högklassig underhållning med Pernilla Wahlgren tillsammans med paret Dixie and Dave med 50-tals musik. Nya Cadillac BLS premiärvisades - se bilder nedan. Cadillac Sverige AB med ledningsgruppen deltog aktivt i presentationen, och här nedan får VD Christer Schmiedt en pratstund med Pernilla. Hela Cadillacs nya modellprogram finns att beskåda på plats.
Text och bilder Stig Andersson CCS Jönköping.




=============================================================================

Från tidningen

Saab-Caddyn säljs i vår -
med märkets första turbodiesel
Björn Bergman - 2005-09-01

Cadillac BLS, som ska byggas i Trollhättan, har världspremiär på Frankfurtsalongen. Den erbjuds med tre bensinmotorer och en turbodiesel - för första gången hos Cadillac.

Förra gången det var världspremiär för Cadillac BLS, på Genèvesalongen i våras, kallades den för koncept. Nu är det den serieklara mellanklassaren från det amerikanska premiummärket som allmänheten kan se och ta på. BLS står för att det är en Luxury Sedan i B-segmentet. Den har tagits fram "för att motsvara kraven från europeiska kunder samt även andra kunder från andra delar av den globala premiummarknaden". BLS är en fyradörrars sedan med framhjulsdrift. Den tekniska grunden kommer från Saab 9-3, och den ska byggas parallellt med Saaben i fabriken i Trollhättan. BLS-modellen är den första Cadillac som erbjuds med turbodieselmotor. Den är fyrcylindrig med volymen 1,9 liter har underhållsfritt partikelfilter och uppfyller avgasnormen Euro 4. Den tillverkas av GM:s och Fiats gemensamma europeiska motorfabrik. Bensinmotorerna känner vi igen från Saab: två 2-liters turbofyror på 175 respektive 210 hästkrafter samt en 2,8-liters V6:a som ger 255 hästar. Manuell och automatisk växellåda kan väljas till samtliga motoralternativ. Karossen har måtten 468 x 176 x 145 cm, vilket betyder att BLS är lika bred och hög som Saab 9-3, men fem centimeter längre. Premiumkänslan skapas bland annat av läderklädsel av högsta kvalitet. Ett högklassigt ljudsystem från Bose liksom ett dvd-baserat navigationssystem och ett Bluetooth-anpassat telefonsystem med fjärrkontroller i ratten finns på tillvalslistan.
Säljstart till våren 2006.

=============================================================================

Ett bildkolage från

MHRF
I Jönköping arrangerade CCS en träff på rastplatsen
vid Gyllene Uttern Gränna mellan kl:11.00 och 18.00.
Stig hade gjort ett mycket fint arrangemang och det kom
uppskattningsvis ett 100 tal entusiastfordon - stämningen
var på topp, även om det var mycket vått. Här några bilder
från ett mycket regnigt Gränna.

.


<><><>
I
Malmö arrangerade CCS en träff i Lomma Centrum
mellan kl:10.00 och 14.00. Joakim & Mari höll i arrangemanget
och som ni ser på bilderna så var vädret soligt och fint.
Ett 25 tal bilar kom, många Cadillac och andra fina bilar.

.


<><><>
I
Falun deltog CCS i DAKs samling vid Falu Koppargruva
kl:11.00. Cruising i Falun och efterfika vid gruvan. Mia ställde
upp för klubbens räkning denna kalla ruggiga dag med
regnet hängandei luften. Ett 50-tal bilar kom.

.

 

=============================================================================

Februari 2005
Nu är det klart:
Cadillac BLS 2006
byggs av Saab i Trollhättan


.


I samband med informationen från Cadillac Sverige
om att en ny Cadillac skulle tillverkas av Saab,
blev vi ombedda av pressen att skriva ett inlägg.
.
Cadillac Club Swedens inlägg till pressen 2005-02-15

=============================================================================
.
Cadillac - ur en presidents synvinkel.

Cadillac Club Sweden bildades oktober 1993 av 15 st Cadillac-entusiaster.
Vårt syfte med klubben är som det står i våra stadgar:
att stimulera medlemmarna att bevara och vårda Cadillac-bilen i originalskick
att   genomföra aktiviteter för att främja medlemmarnas intresse för Cadillac.

Från att under flera år vara en liten lokal klubb, har vi nu blivit en stor
registrerad organisation med c:a 1200 st medlemmar från hela Skandinavien.
Undertecknad som har fått medlemmarnas förtroende att vara ordförande, eller
president om man så vill, under alla år, tycker att det är mycket stimulerande att
GM under 2004 bildat Cadillac Sverige AB för att marknadsföra Cadillac i Sverige.
Vi kan redan märka exponeringen av märket från flera bilföretag i Sverige.
Försäljningen kom i gång under hösten och det såldes 40 st nya Cadillac under
oktober och november 2004. Det är modellen SRX som fått en mycket lyckad
start och många lovord av motorjournalisterna.

I början på februari inbjöds motorjournalister att delta i presentation och
provkörning av nya Cadillac i Luleå – och det gav fin respons
för Cadillac Sveriges medarbetare.

Var kommer namnet Cadillac ifrån? Jo det var en fransk militär o handelsresande
vid namn Le Sieur Antione de la Mothe Cadillac (1658-1730), som år 1701 byggde
ett fort i Nordamerika, för att skydda den franska pälshandel och det fick namnet
Fort-Poutchartrain-du-Détroit, dvs. den första grunden till staden Detroit.
I form av en symbol för bilmärket Cadillac användes Mr Cadillacs släktvapen
för första gången år 1905 på en bil, men registrerades först året därpå.
Mycket snabbt förvandlade Cadillac ett franskt släktvapen till en
symbol för nytänkande och ledarskap inom hela bilindustrin.

Märket Cadillac är verkligen mytomspunnet med många kända presidenter,
skådespelare och prominenta personer som kört omkring i stora Cadillac.
En av de mest kända är Elvis som köpte över 200 st Cadillac. När Elvis gick
in i bilaffären och skulle köpa Cadillac så köpte han minst 10 st åt gången.
Om det var en rar liten tös som beundrade en Cadillac i bilaffären,
kunde han gå fram till henne och fråga om hon önskade sig en sådan
– om hon då svarade ja, så kunde han köpa bilen och ge den till henne.
Elvis var mycket generös och gav bort de flesta av sina Cadillac.
Cadillac Club Sweden arrangerar och deltar under 2005 i över 50 st bilträffar
runt om i Sverige; som nu t.ex. den 5 mars, en klubbmiddag med Elvis
underhållning för att hedra Elvis och hans stora intresse för Cadillac.

I Sverige fanns den 1 sep. 2004: 8.287 st Cadillac registrerade, av dessa
var 5.626 st importerade, 1.558 st avställda, 1.140 st ägda av kvinnor,
468 st företagsbilar, 44 st på leasing, 17 st taxibilar,
2 st husbilar och 6.993 st med automat växellåda.
Tre månader senare  1 jan 2005 är 8.568 st Cadillac registrerade i Sverige. 

På 50-, 60- och 70- talet tillverkades riktigt stora Cadillac, 5,75 meter långa
över 2 meter breda och vägde c:a 2,5 ton. De största motorerna hade en
volym på 8,2 liter, vilket motsvara 8 st Nissan Micra motorer, för att nu göra
en jämförelse som vanliga människor kan förstå. Man kunde vara glad att
motorn inte drog lika mycket bensin som alla Microrna tillsammans gjorde,
utan behövde ”endast” c:a 2,5 liter/mil.

Nu i dagarna har GM bestämt sig för att låta Saab i Trollhättan tillverka en
Europa anpassad Cadillac. Till skillnad mot de stora modellerna jag beskrev
ovan, så blir Cadillac BLS c:a 4,60 lång och kommer att få rum på våra små
P-platser. Cadillac BLS kommer att presenteras på bilsalongen i Genève.

Kan man då flytta Cadillacs ”själ” till Sverige och Trollhättan?  Varför inte
– den amerikanska ”själen” kan bli svårt att flytta, men jag tror mycket väl
att man kan överföra en del av ”själen” i form av t.ex. den utomordentliga
komfort som Cadillac är så berömd för.

Att GM nu ger Saab fabriken förtroendet att tillverka en helt ny Cadillac för
Europamarknaden, ser jag som mycket positivt och hoppas att alla på
fabriken i Trollhättan förvaltar det förtroendet och gör
en riktig kvalitetsbil värd namnet Cadillac.

Cadillac Club Sweden önskar dem lycka till med sin ansvarsfulla uppgift.

Cadillac Club Sweden
Lars Melin   ordf./pres.

=============================================================================

November 2004
Vi kan redan nu visa
CADILLAC STS-V  2006

"This ain´t your grandpa´s Caddy."
STS-V får en ny 4,4 liters Northstar V8 SC motor med
kompressor som ger 440 hk vid 6.400 rpm. 100 hk / liter!
Max vrid. vid 3.600 rpm och 90% av effekten finns
mellan 2.200 och 6.000 rpm. Max varv 6.700 rpm.
0-100 km går på  5 sek. Motorn är kopplad till en
ny Hydra-Matic 6L80 med sex växlar.



Mer bilder och text om nya STS-V     Klicka här:
http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=9&article_id=1766

--------------------------------------------------------------------------------------------

Du är besökare nr sen 2004.11.09